Dlaczego warto uczyć dzieci programowania?
Logiczne myślenie. Czyli krok po kroku.
Patrząc na pięcioletnie dzieci stawiające swoje pierwsze kroki w programowaniu, podczas zajęć z programowania – Akademia OSMO, niektórzy dorośli mogliby stwierdzić, że układają po prostu klocki przed iPadami. Tymczasem, układanie klocków wymaga od dzieci skupienia i analizy sytuacji, w której znajduje się ich wirtualny kompan – Awbie. Następnie, rozwijając myślenie przyczynowo-skutkowe, projektują kolejne ruchy, rozważając kilka rozwiązań oraz ich skutki.
Wyobraźnia. Jaka? Przestrzenna.
Proszę Pana, a czy nie można byłoby zobaczyć tej planszy z góry? Byłoby łatwiej. – to pytanie bardzo często pada w trakcie zajęć z programowania dla starszych dzieci (9 – 12 lat) — Swift Playgrounds. W takim razie dlaczego mamy tu widok w trójwymiarze, który możemy obracać, przybliżać i patrzeć na niego pod wieloma kątami? Właśnie po to, by rozwijać wyobraźnie przestrzenną, która później, w dorosłym życiu przyda się nawet w takich sytuacjach, jak parkowanie równoległe. 🙂
Myśl jak informatyk.
Jak myśli informatyk? To chyba wie tylko on sam 🙂 Wiemy jednak jedno, ucząc się programowania, zmienia się także podejście do zadań, które się otrzymuje. Duże zadania dzielone są na mniejsze, przypisuje się im kolejne kroki, sprawdzając i poprawiając w je trakcie rozwiązywania. Stawiając przed kodującym dzieckiem duże i trudne zadanie, nie przerazi się, tylko dzielnie podejmie się jego rozwiązania.
Rozwijaj kreatywność.
Rozwiązywanie zadań według jednego szablonu to zdecydowanie nie nasza baja. Prowadząc zajęcia z programowania dla dzieci, nie tylko chcemy rozwijać umiejętności typu logiczne myślenie, czy znajomość konkretnego języka programowania. Zajęcia mają rozwijać i pobudzać kreatywność. Pokazujemy dzieciom, że każde z zadań i zagadek logicznych można rozwiązać na kilka sposobów. Często wracamy do już rozstrzygniętych zadań i z nowo zdobytą wiedzą, analizujemy dany problem, poszukując coraz to nowszych, doskonalszych rozwiązań.
Problem? No problem!
Programując nie możemy zamieść jakiegoś problemu pod dywan. Często nawet nie da się go ominąć na jakiś czas. Trzeba się z nim od razu zmierzyć. Przeanalizować. Zaplanować związane z nim działania. Podzielić na kolejne sekwencje, a na koniec rozwiązać. Kodując uczymy, że każdy napotkany problem można rozwiązać. Czasami, dość szybko, czasami, trzeba dłużej nad tym popracować, ale na pewno nie można o nim zapominać lub udawać, że nie istnieje.
Zawód: programista.
W Polsce, w Europie, jak i na całym świecie cały czas brakuje programistów. Zawód wymagający łączenia wielu, czasami skrajnych umiejętności, tak bardzo potrzebny i doceniany w obecnym świecie. Niektórzy rodzice pytają, czy ich dziecko zostanie programistą? Tego nie wiemy. Dla nas najważniejsze jest to, żeby robiło to co sprawia mu przyjemność. Ale wiemy jedno. Nauka programowania w tak młodym wieku pomoże mu w późniejszym życiu. Będzie lepiej zorientowane w świecie nowoczesnych technologii. Lepiej zrozumie otaczający go świat. A przede wszystkim zrozumie, że technologia to nie tylko urządzenia umożliwiające konsumowanie treści, to także narzędzia do tworzenia czegoś nowego.
Fun( duration: 1H )
Uczymy się. Programujemy, kodujemy i wiele innych. Nie zapominamy przy tym, że to co ważne i istotne dla dziecka to dobra zabawa. Dlatego też, wybierając narzędzia, przy pomocy których, dzieci wykonują swoje pierwsze kroki jako programiści, zwracaliśmy szczególną uwagę na ich przyjazny i zabawo-genny aspekt. 🙂